Jäin pohtimaan tuttavani asennetta ylipainoon. Korjaan, syntymähoikan tuttavani asennetta meihin pläskeihin. Hän on sitä mieltä, että se on valinta ja asiasta ei saa tuntea mitään muuta kuin häpeää. En tiedä mitä ajatella. En ainakaan tietoisesti muista minään päivänä heränneeni ja ajatelleeni, että nyt tiedän, hoikkuus on niin lääst siisön että alanpa läskiksi. Valitsin toki päivästä toiseen mitän syön ja miten paljon. Valitsin nauttia hyvästä ruuasta liikaakin, salakavalasti saattaen itseni hengenvaaraan. Valitsin myös sen, että rakastin itseäni juuri tällaisena kuin olen ja kun voimavaroja ei mm. synnytysmasennuksen aikana ollut kuin hengittämiseen, valitsin mieluummin kevyempiä murheenaiheita kuin suuren kokoni.

Avain painonhallintaan on Patrik Borgin (pöperöproffa, kannattaa tutustua tuotantoon) ja muidenkin lähteiden mukaan oikea ajoitus, oikeat voimavarat ja oikea motivaatio. Valitsinko siis huonon motivaation? Koska motivaatiota riitti työskentelyyn, lastenhoitoon, hyvän parisuhteen ylläpitämiseen, opintoihin, ystävyyssuhteisiin ja moneen muuhun. Unohdinko rastittaa lomaakkeesta myös painonhallinnan. Toisaalta koen, että hallitsin painoa, se pysyi samana kauan. Se sama nyt vaan oli helvetin korkea (pahoittelen kielenkäyttöäni).

Minua eniten ehkä loukkaa tuttavani asenteessa se, että hän ei tiedä miltä tuntuu olla lihava. Eihän muissakaan asioissa saa tuomita sellaista, mistä ei tiedä mitään. Ja toisaalta miten se on edes muodostunut mielipidekysymykseksi? Ei minun painoni ole kenenkään muun asia, itse minä kiloni kannan. En vieläkään laihduta ulkonäön takia, olen kyllä oikein sievä tällaisenakin, en vaan täytä nykyisenlaisia ulkonäkökriteereitä. Laihdutan terveyden vuoksi, itseni vuoksi, lasteni vuoksi. Ja vasta nyt koska nyt olen valmis tähän kaikkeen, en ollut vielä vuosi sitten. Eikai se minusta tee sen huonompaa kuin laihasta tuttavastani?

Mikä oli tarinan opetus? En oikeastaan edes tiedä. Disneyn filmissä se olisi, että jokainen on kaunis omalla tavallaan. Mutta koska mä olen enemmän semmoinen muumitarinoiden Haisuli niin tarinan opetus olkoon: pidä suusi kiinni sinä ilkeämielinen narunvarjo ;)

Peace <3