Tervehdys taas ja pahoittelut pitkästä välistä kirjoitusten välissä. On ollut tohinaa kun työn ohella käymäni koulu jatkui taas ja sen päälle ollut tietenkin vanhempainiltoja ja sen seitsemää sorttia muuta menoa. Mutta täällä taas!

Ajattelin avata vähän sitä, mitä tällä hetkellä laihdutukselleni kuuluu. Mainitsin siitä, että olen menossa laihdutusleikkaukseen, joka todennäköisesti on minun kohdallani mahalaukun ohitusleikkaus. Sitä ennen kuitenkin on jos jonkinlaista esityötä, enemmän tai vähemmän haastavaa sekin. Ennen sitä ihan virallista leikkauspäätöstä eli varsinaista leikkausjonoon pääsyä minun tulee laihduttaa noin 8% painostani, jotta päänuppi ja kroppa ehtivät rauhassa tottua niukempaan elämään. Lisäksi minun (kuten muidenkin laihdutusleikattavien) tulee myös saada pois viskeraalista rasvaa eli sitä laardia, johon olen sisäelimeni tuolla nahan alla marinoinut. Erityisesti maksan rasva on tärkeää saada mahdollisimman vähäiseksi, kun leikkauksen aikana se on vähän ikäänkuin tiellä, kirurgi sen koukkaa erikoiskepukalla pois alta.

Laihdutan näitä prosentteja pois ravitsemusterapeutin ja laihdutushoitajan valvonnassa ja osallistun laihdutusryhmään. Ryhmän ja asiantuntijoiden ohjauksessa noudatan ene eli erittäin niukkaenergiaista dieettiä, toisinaan vlcd:ksikin kutsuttua (very low calory diet). Syöminen on ehkä tässä vähän liioittelua, mutta ravitsen itseäni dieetin aikana vain ene tuotteilla. Tuotteet ovat pääasiassa jauheita, joista vatkataan veden kanssa joko kylmää pirtelömäistä juomaa tai lämmintä suolaista keittoa. Ene ruokia on esim. nutrilettin ja allevon tuotteet, ne jauhepussukat. Patukat ja valmispirtelöt eivät kuulu tähän hommaan, vaikka myönnän joskus suklaanhimossani korvaavani kaksi enepussukkaa yhdellä patukalla. Jauheita, eli keijupölyä kuten minä niitä kutsun, syödään 5 kertaa päivässä (miehet 6 kertaa). Niistä tulee yhteensä noin 550kcal päivässä. Lisäksi pitää syödä vähän proteiinilisää, esim. kananmunaa, raejuustoa tai tonnikalaa erillisen annoslistan mukaan. Yhteensä kuitenkin kaloreiden pitää jäädä alle 800:n jotta ene toimii niinkuin sen pitää. Joitain kasviksia kuten tomaattia ja kurkkua saa kyllä popsia mielin määrin niin halutessaan, mikä on oikein hyvä homma koska parin päivän litkujen jälkeen alkaa kaivata pureskeltavaa.

Jaa, että miltäkö keijupölyn voimin eläminen tuntuu? No itseasiassa yllättävän kivalta, oikeastaan erittäin kivalta! Ensimmäiset pari päivää on tosi vaikeaa, kun suu ja maha eivät ole tottuneet niin niukkaan antiin. Mutta kun elimistö alkaa ymmärtää, että tälläkin pärjää niin nälkä ja mielihalut helpottavat. Lisäksi mulla on tullut tosi energinen olo, hyvä kun paikallaan maltan pysyä (tosin en mikään paikallaanolija ole muutenkaan). Jo parin viikon jälkeen on olo keventynyt eikä esimerkiksi portaiden nousu jyskytä sydänalassa eikä pistä puuskuttamaan kuin höyryveturi. Kiloja putoaa mulla keijupölyn avulla noin 3 viikossa joten sekin kannustaa eteenpäin hyvin. Tietysti on niitä päiviä, että kaikki tuoksut tuntuvat huutavan minulle, että syö syö syö, unissa näkyy suklaapatukoita ja lihapullia. Mutta tällä kertaa on superhelppoa kieltäytyä kun tiedän, että tämä on ihan viimeinen kerta kun minun tarvitsee kurittaa itseäni! Tunnelin päässä siintää leikkaus jonka avulla opin sen mitä hoikat ihmiset jo osaavat eli syön elääkseni, en elä syödäkseni. Toki on ikävää, että olen yksi niistä jotka eivät kertakaikkiaan pysty kontrolloimaan painoaan lopullisesti ilman kirurgin veistä mutta jossittelu on aivan turhaa. Jos leikkauksen avulla voin elää keveän, terveen ja pidemmän elämän niin se on takuulla sen arvoista!